Summer in Finland
12 september 2015 - Kuopio, Finland
Ja het is echt zomer hier! Ene kant heeeel chill want het zonnetje schijnt en we kunnen nog even flink wat vitamine D van de zon opnemen totdat we de vitamine D pillen moeten slikken maar de Finnen zijn er eerlijk gezegd niet heel blij mee.
Al van meerdere finnen hoor ik dat het echt een slecht teken is. Het klimaat verandert door de opwarming van de aarde waardoor het hier nu gewoon echt lekker weer is en 20 graden is. Maar goed, ik geniet er nog heerlijk van!
Deze week weer een hoop gedaan! Mijn lessen zijn dan nu ook eindelijk begonnen. Gelukkig wel met een rustig weekje met alleen het vak Toxicity testing. We zitten maar met 12 mensen, en naast Nona en Evy die ook nederlands zijn, zitten we met buitenlanders die wel stukje ouder dan wij zijn. Aankomende week begint mijn volgende vak, Molecular Medicine & genetics. Ik ben al begonnen met het boek lezen wat de professor van dit vak heeft geschreven want het schijnt een pittig vak te zijn. Samen met een colombiaans meisje die mij mailde of ik samen met haar groepswerk wilde doen, zijn we al begonnen aan wat groepswerk dus het komt vast allemaal goed!
Naast de studie ben ik eigenlijk vooral druk, zoals altijd, met allemaal leuke dingen doen. Woensdag ben ik samen met mijn huisgenootjes naar een feest geweest. Jammer genoeg hadden we geen kaartjes en moesten we 1,5 uur in de kou wachten. De biertjes waren hier wel maar 2 euro en andere drankjes ook maar 3/3,50 dus valt echt mee!
Donderdag had ik les van 08:15-09:00 dus was echt super zware dag!!!! Nee geintje ofcourse. Ben samen met Eline Julia en Willemieke centrum ingegaan want we hadden er nog niet echt veel gezien. Er zijn hier vooral shoppingcentra, ze lijken van buitenaf heel groot maar eigenlijk valt het wel mee. Gelukkig zijn er wel een paar leuke winkels en ook Vero Moda Only en H&M. Het zonnetje scheen weer heerlijk dus we hebben zelfs in hempje op het terras gezeten!
In de avond zijn we met een paar mensen naar de Neulemaki tower geweest (toren in onze wijk, op 10 min lopen afstand). Je hebt enorm veel websites om de kans op het noorderlicht te bekijken voor de aankomende avonden dus die had ik al even gecheckt natuurlijk. Jammer genoeg waren de verwachtingen niet heel goed..
Maar toen we naar de prachtige sterrenhemel aan het kijken waren zagen we toch ineens fel licht opkomen wat telkens groter werd. En waaaaaaaauw, daar was ineens het noorderlicht! Wat was dat mooi zeg, allemaal golvende bewegende deeltjes. Echt heeel cool dat we dit nu al hebben mogen zien. 
Vrijdag heb ik mij ingeschreven voor een trip naar Lapland en St. Petersburg. Kost wat geld maar heb er echt super veel zin in. In Lapland ga ik waarschijnlijk het noorderlicht nog veel mooier zien dus kan echt niet wachten. Jammer genoeg gaan we pas eind oktober naar St. Petersburg en eind november naar Lapland dus nog even wachten...
Vrijdag avond was er een event georganiseerd door de stad Kuopio om de exchange studenten te verwelkomen. We gingen op een cruise en kregen daar ook een fins avondmaal. Zoals afgelopen weken hadden we weer enorm geluk met het weer dus het was echt super mooi!
Van de week hadden we al gepland om op zaterdag naar een National parc te gaan. Met zn 12en zijn we met gehuurde auto's naar het South Konnevesi parc gegaan. Het is een stuk natuur wat pas 1,5 jaar officieel een national parc is dus ze zijn nog hard bezig met goede paden te maken want nu is er eindelijk geld voor. We wilden eigenlijk graag canoen maar dat was een heel gedoe. Uiteindelijk zijn we maar gewoon gaan wandelen waarna we bij een enorm idyllisch plekje kwamen. Een klein hutje met kampvuur en een bootje aan het meer. Er zat al een fins stel waaraan wij vroegen of zij wisten van die boot was. Ze antwoorden: It's not just from us, it's from everyone! Wij helemaal gelukkig want nu konden we toch nog een stukje varen!
Na nog wat rondgewandeld te hebben en geluncht te hebben bij prachtige uitzichten zijn we nog gaan chillen bij een ander meer op de kade. Geen rendieren of elanden gezien maar het was wel echt super mooi. We hebben ook nog een tijd met een finse man gepraat die, in tegenstelling tot sommige gesloten introverten finnen, enorm spontaan geinteresseerd en enthousiast was. Hij vertelde dat finse families eigenlijk elk weekend gaan wandelen met de familie en dan kampvuren maken waar ze gaan BBQen. Hij was er met wat andere ouders en we kregen nog een echte fins Pirra! Een soort van quiche, was echt super lekker!
Nu zit ik thuis even lekker bij te komen want ben echt helemaal kapot. Voel me gelukkig al best wel thuis hier. Mijn huisgenoten zijn ook heel gezellig en lief dus dat werkt ook goed mee!
Eind september ga ik mijn huisgenootje van mijn huis uit Wageningen opzoeken in Helsinki voor een weekend. Echt enorm veel zin in!!
Met al die leuke tripjes in het vooruitzicht weet ik zeker dat ik hier echt een super leuke tijd ga hebben! Dus maak je maar geen zorgen om mij ;)
Tot snel,
Moi moi! Doret






